Zastavení se súrou Zemětřesení

23.08.2024 07:34

Páteční kázání 23. 8. 2024 (19. safar 1446 h) 

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Zastavíme se u několika poučných bodů a prožijeme tyto okamžiky s jednou súrou Vznešeného Koránu, ze které si vezmeme lekce a poučení. Je to jedna z kratších súr, která však zapůsobí na duše, které nedbají, zatřese se zatvrzelými dušemi, přenese člověka z tohoto světa k Onomu světu, má málo veršů, jen pár slov, ale nese významy a lekce, před kterými se skloní i hory a zachvěje se srdce v hrudi.

* Byla zmíněna v Prorokově tradici, kdy imám Ahmad tradoval podle Abdulláha ibn Umara – radija lláhu anhumá – který vyprávěl: „Za Poslem Alláhovým – salla lláhu alajhi wa sallam – přišel jeden muž a požádal ho, aby ho naučil recitovat. Prorok mu řekl, aby zarecitoval súry začínající  „alif – lám – rá“. Muž mu odpověděl: „Jsem starý a už si těžko pamatuji a můj jazyk je nemotorný.“ Řekl mu tedy: „Zarecituj tedy súry s „há – mím“. Muž odpověděl totéž jako poprvé. Prorok mu tedy řekl: „Zarecituj tedy tři ze súr, které začínají tasbíhem.“ Muž odpověděl stejně jako předtím a pak řekl: „Nauč mě súru, která zahrnuje vše – tedy súru, která zahrnuje všechny druhy dobra a je krátká, abych se ji dokázal naučit.“ Pak začal Prorok recitovat: „Až se země bude otřásat svým zemětřesením…“ (99:1) Když dorecitoval, muž řekl: „Přísahám, že nebudu recitovat nic víc než tohle.“ Pak, když se muž otočil k odchodu, Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – dvakrát zopakoval: „Tento mužíček dosáhl blaženosti.“

Muáz ibn Abdulláh al-Džuhaní – radija lláhu anhu – vyprávěl, že mu jeden člověk z Džuhajny říkal, že slyšel Proroka – salla lláhu alajhi wa sallam – ráno recitovat: „Až se země bude otřásat svým zemětřesením…“ (99:1) při obou pokleknutích.

„Až se země bude otřásat svým zemětřesením…“ (99:1)

* Až se bude země silně otřásat a zmítat v Den posledního soudu, jak praví Všemohoucí: „Však pozor! Až země bude rozdrcena ranou za ranou a přijde Pán tvůj i andělé, řada za řadou, a až v ten den bude peklo předvedeno, tehdy si člověk připomene – však co bude mu připomínání platno?“ (89:21-23)

* Toto zemětřesení nebude jako jiná zemětřesení na tomto světě, která postihnou jen některá místa a jiná ne. Postihne všechno, a proto z něj mladí zešediví a budou vyděšeni z té hrůzy, jak popisuje Všemohoucí Alláh tuto chvíli: „Lidé, bojte se Pána svého, neboť otřesy Hodiny budou věcí nesmírnou. V onen den, až ji spatříte, každá kojící opustí dítě, jež kojila, a každá těhotná potratí plod svůj; tehdy uvidíš lidi jako opilé, aniž se opili. Avšak trest Alláhův bude strašný.“ (22:1-2)

* Tato země, která se vždy vzpírala Alláhovi, a kolik křivd se kvůli tomu stalo! Kolik krve kvůli tomu bylo prolito! Kolik hříchu a neposlušnosti se stalo! Tato země se jednoho dne otřese se všemi lidmi, kteří na ní jsou, bude to silné zemětřesení, zhroutí se se všemi lidmi na ní, hory se zhroutí, kopce budou srovnány se zemí, stane se rovinou bez zaoblení.

„… až země svá břemena vyvrhne…“ (99:2)

* tedy vyvrhne všechny zemřelé, kteří jsou v ní pochováni, a poklady v ní ukryté, jak praví Všemohoucí Alláh: „… až se země zarovná a vyvrhne, co v ní je, a bude prázdná…“ (84:3-4) Tedy na zemi budou široširé pláně a z jejího nitra budou vyvrženi mrtví.

* Jejími břemeny jsou poklady mrtvých v ní uložených. Ve sbírce pravých hadísů imáma Muslima se traduje podle Abú Hurajry – radija lláhu anhu – že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Země bude vyvrhovat dlouhé kusy svých jater, která budou vypadat jako sloupy ze zlata a stříbra, a vrah přijde a řekne: ‚To kvůli tomu jsem zabil.‘ A přijde ten, jenž zpřetrhal příbuzenské vztahy, a řekne: ‚To kvůli tomu jsem je zpřetrhal.‘ A zloděj přijde a řekne: ‚To kvůli tomu mi byly useknuty ruce.‘ Pak to nechají a nic si z toho nevezmou.“ At-Tabarí – nechť je k němu Alláh milostivý – k tomu řekl: „Když je mrtvý pochovaný v zemi, je pro ni břemenem. Když je na jejím povrchu živý, je pro ni břemenem. Proto byl člověk a džin nazváni společně ‚dvě břemena‘.

„… člověk se zeptá: ‚Co se s ní děje?‘“ (99:3)

* Když to člověk uvidí, řekne namyšleně: ‚Co se s ní děje?‘ Co se to se zemí stalo? Co ji postihlo? Proč se zachvěla, zatřásla?

„V ten den bude země vyprávět své děje…“ (99:4)

*Tedy bude vyprávět, co kdo na jejím povrchu udělal dobrého či zlého.

*Ano, země bude vyprávět na příkaz Všemohoucího Alláha: ten a ten udělal to a to, takto byl neposlušný, když kráčel po mém povrchu. Také řekne: ten a ten pokleknul k modlitbě tam a tam, ten a ten si připomínal Mocného a Vznešeného Alláha tam a tam. Co bude vyprávět země o vás? Bude vyprávět o krocích, kterými směřujete k činům neposlušnosti a následování chtíče, nebo o krocích, které děláte, abyste vykonávali činy poslušnosti? Všemohoucí Alláh praví: „A jsme to My, kdo mrtvé oživujeme a to, co dříve učinili, i to, co po nich zbude, zapisujeme. A každou věc jsme spočítali v hlavní Knize zjevné.“ (36:12) Mudžáhid – nechť je k němu Alláh milostivý – řekl: „Výraz ‚co po nich zbude‘ znamená jejich kroky.

*Když přišel kmen Banú Salama za Prorokem – salla lláhu alajhi wa sallam – a žádali ho, aby mohli být blízko mešity, řekl jim: „Lidé z kmene Banú Salama, zůstanete-li ve svých domech, budou se vám počítat vaše stopy. Zůstanete-li ve svých domech, budou se vám počítat vaše stopy.“ Tedy zůstaňte ve svých domech, které jsou daleko, a zapíšou se vám k dobru vaše kroky (které musíte ujít k mešitě).

„… podle toho, jak jí to Pán tvůj vnukne.“ (99:5)

Tedy přikáže jí, aby mluvila, povolí jí, aby řekla, jaké činy byly vykonány na jejím povrchu. Ibn Abbás – radija lláhu anhumá – řekl: „Její Pán jí přikázal, aby mluvila, a tak mluvila.“

„V ten den se lidé vynoří v houfech, aby jim byly ukázány jejich činy.“ (99:6)

*Tedy v den, kdy se zem začne otřásat, vyvrhne mrtvé, lidé předstoupí v zástupech k zúčtování. Budou to lidé různí: rozpustilí a šťastní, ti, kterým byl přisouzen Ráj, i ti, kterým bylo přisouzeno Peklo, podle jejich činů. Po zúčtování předstoupí lidé v zástupech a budou rozdělení, vpravo půjdou ti, kdo půjdou do Ráje, vlevo ti, kdo půjdou do Pekla. Ibn Abbás – radija lláhu anhumá – řekl: „A uvidí, jaká bude odměna za jejich činy.“ Tedy vrátí se z místa zúčtování rozdělení podle toho, kdo přijde do Ráje a kdo do Pekla.

—————

Zpět