Opěrné body v životě muslima v Evropě

08.11.2024 10:52

Páteční kázání 8. 11. 2024 (6. džumáda l-awwal 1446 h)

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Není pochyby o tom, že žijeme v neustále se zrychlujícím a měnícím se světě, ve kterém materiálno utiskuje duchovno, v etapě, kdy člověk čelí násobně více výzvám. Vedle toho se muslim zabývá tím, jak udržovat svou víru a dosáhnout Ráje bez úhony. Tyto výzvy jsou mnohem větší pro muslimy žijící v Evropě a spolu s nimi se stále vrací otázka: „Jak uchránit sebe i své děti? Jak plnit své povinnosti, co se týče záležitostí muslimského národa, aniž bychom porušovali řád či zákony nebo škodili našim institucím?“ Během následujících minut se vynasnažím zastavit se u nejdůležitějších opěrných bodů v životě muslima v Evropě.

1) Uchování si víry a totožnosti. Jedním z nejdůležitějších opěrných bodů muslima v Evropě je udržení si víry a totožnosti, tedy jak pro sebe, tak i pro své děti. Veškeré zisky a úspěchy, kterých muslim dosáhne v jakékoli oblasti, nejsou ziskem, ba naopak ztrátou, velkou ztrátou, pokud při tom ztratí víru. Jako nejzazší možnost uchování víry uložil Alláh muslimovi za povinnost odejít, jít jinam, pokud je nemožné uchovat si víru v místě, kde žije. Všemohoucí Alláh praví: Těch, kdož sami sobě ukřivdili a kteří povoláni budou anděly, se zeptají: ‚V jakém stavu jste byli?‘ I odvětí: ‚Byli jsme poníženými na zemi.‘ I řeknou jim andělé: ‚Což nebyla země Alláhova dosti rozlehlá, že jste se nemohli vystěhovat?‘ A obydlím těchto bude peklo, a jak hnusný je to cíl konečný!“ (4:97) Není v žádném případě správné, aby muslim promrhal to, co získal, když odešel, aby se vyhnul svodům tohoto života a bezstarostnému životu, a nedbal na to, jaký vztah mají jeho děti k Alláhovi, a nedělal nic pro jejich ochranu a záchranu, aby po sobě po smrti nezanechal trvalý hřích. To, co nejvíce pomáhá upevňovat víru na Západě, je posílení vztahu ke Koránu. Všemohoucí Alláh praví: Odpověz: ‚Duch svatý je přinesl dolů od Pána tvého s pravdou, aby utvrdilo ve víře ty, kdož uvěřili, a aby bylo vedením i zvěstí radostnou pro ty, kdož odevzdali se do vůle Alláhovy.‘“ (16:102) Připoutej sebe a své děti ke Koránu tím, že jej budete recitovat, učit se ho zpaměti, zamýšlet se nad ním a řídit se jím v praxi. Takto se naučíte základnímu náboženskému přesvědčení, seznámíte se s pilíři víry, ochráníte děti před pochybnostmi a připodobňování, které se objevují v souvislosti s islámem, Koránem a Prorokem. Mezi způsoby, kterými je toho možné dosáhnout, je najít svým dětem správné kamarády, snažit se, aby byli ve spojení s mešitou, zvolit si rodiště tak, aby tam měli dobré kamarády. Abú Hurajra tradoval, že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Člověk vyznává náboženství svého přítele. Podívejte se tedy, s kým se budete přátelit.“ Dále snažit se, aby si zamilovali Proroka. Upřímná láska k Prorokovi je jednou z nezbytných podmínek víry. Řekl: „Nejste věřícími, pokud mě nemilujete více než své děti, své rodiče a všechny lidi.“

2) Dbát na modlitbu a rituály, které jsou viditelné, je důležitým opěrným bodem v životě muslima v Evropě, tedy dodržování modlitby ve správný čas a společné modlitby v mešitě. Podle Abú ad-Dardá‘ se traduje, že Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Jsou-li tři (osoby) ve vesnici či v pustině a nepomodlí se společně, ovládne je ďábel. Je vaší povinností modlit se společnou modlitbu, jinak se vlk zmocní neposlušné ovce.“ Je třeba, abychom dbali na společnou modlitbu v mešitě jako je páteční modlitba. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – varoval každého, kdo ji nedodržuje: „Buď někteří lidé přestanou zanedbávat páteční modlitbu, anebo Alláh zapečetí jejich srdce a budou patřit mezi nedbalé.“ K dodržování rituálů, které jsou viditelné, patří u žen také nošení hidžábu a trpělivé snášení veškerých nepříjemností, kterým musí čelit, když ho nosí. K dodržování rituálů patří také upuštění od všeho, co je zakázané, mimo jiné drogy, omamné látky, hazardní hry, loterie, a dbaní na to, abychom jedli jen to, co je povolené.

3) Ochrana rodiny. Rodina je jako pevnost chránící své obyvatele před všemi výzvami a nebezpečím a slabostí jiných institucí. Islámu se na Západě nebude dobře dařit, pokud se nebude dařit rodině. Je třeba rodinu uchránit před rozdělením a rozvodem, aby se nová generace nevyhýbala sňatku, protože nemá pěkný vzor v rodině mezi svými nejbližšími. Je třeba vychovávat novou generaci k lásce k rodinnému uspořádání, k trpělivosti vládnoucí v rodině, k tomu, aby měli děti, měli trpělivost s jejich výchovou a toužili po odměně od Všemohoucího Alláha.

4) Očišťování duše, aby ji neovládalo materiálno, neoslabovala se její duchovní stránka. Nejdelší částí Koránu, která se věnuje očišťování duše, je súra Slunce: Kdo ji očistí, ten jistě vydělá, a kdo ji zanedbá, ten jistě prodělá.“ (91:9-10) To nejlepší, co je možné udělat, pro očištění duše, je jíst jen to, co je povolené, a neobohacovat se na úkor někoho druhého.

Muslim žijící na Západě musí být tím nejlepším vyslancem islámu, dobře o něm mluvit, je-li dotázán, volit ty nejlepší a nejmoudřejší odpovědi, dosáhnout takové úrovně komunikace, aby ukazoval islám v pravém světle. Ještě důležitější však je, aby ukazoval islám tím, jak žije, jak se chová, jak pracuje. To je nejlepší cesta, jak seznamovat druhé s islámem. Jedním z nejhezčích hadísů, který toto shrnuje, říká podle tradice Abdulláha ibn Amr: „Jsou čtyři. Pokud je máš, nebude ti počítáno, co ti na tomto světě uniklo. Jsou to: důvěryhodnost, pravdomluvnost, dobré mravy a cudnost (střídmost) v obživě.“

—————

Zpět