Milost Alláhova je blízko všem těm, kdo dobro konají

25.10.2024 07:52

Páteční kázání 25. 10. 2024 (22. rabiʻath-thání, 1446 h)

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“

Milost Všemohoucího Alláha je blízko všem těm, kdo jsou ušlechtilí, kdo dobře činí. Ti, kdo jsou ušlechtilí, kdo dobro konají, jsou všichni ti, kdo se vyznačují ctnostmi, neboť ušlechtilost, tedy největší krása, rovná se ctnost. Všemohoucí Alláh praví: Alláhovi náleží jména nejkrásnější; vzývejte Jej tedy jimi…“ (7:180) Tedy Všemohoucí Alláh je krásný ve všech Svých jménech a atributech. Od služebníka – muslima – se žádá, aby se vyznačoval všemi ctnostmi, díky kterým získá na kráse a oblibě. Bude služebníkem Všemohoucího Alláha, který Ho uctívá v časech dobrých i zlých. Dobře činit znamená, že si věřící uvědomuje, že ho Všemohoucí Alláh sleduje, a proto Ho uctívá, jako by Ho viděl. Vyznačuje se všemi atributy krásy a ctnosti. Jestliže Ho v tomto významu nevidí, nechť si je jist, že Všemohoucí Alláh vidí vše, co je v něm skryto, i co je viditelné, a to za všech okolností. Bude se tedy ostýchat a nebude chtít, aby ho Všemohoucí Alláh spatřil při nějaké neposlušnosti, anebo aby ho postrádal při nějakém činu poslušnosti. A takto bude patřit k těm, kdo dobře činí, kdo jsou ušlechtilí, a budou se na něho vztahovat slova Alláhova Posla – salla lláhu alajhi wa sallam – když popisoval toho, kdo dobře koná: „Budete uctívat Alláha, jako byste ho viděli, protože i když Ho nevidíte, On vidí vás.“ (podle al-Buchárího)

Jakmile věřící dosáhne této úrovně, zasluhuje si, aby ho Všemohoucí Alláh doprovázel. Všemohoucí Alláh praví: A Alláh zajisté je s těmi, kdož dobro konají.“ (29:69) Je to jediný verš, kde je slovy potvrzena společnost Všemohoucího Alláha, aby se tím ukázalo na trvalou přítomnost Všemohoucího Alláha v duši věřícího. Všemohoucí Alláh je se všemi Svými služebníky díky Své moci a všudypřítomnosti. Těm, kdo dobře činí, pomáhá k úspěchu, podporuje je, ochraňuje a vede správnou cestou. Jakmile se věřící stane tím, kdo dobře činí, bude jedním z těch, komu se dostane milosti Všemohoucího Alláha, kterou Všemohoucí Alláh přislíbil všem svým služebníkům, kteří dobro konají. A toto je speciální milost. Všemohoucí Alláh praví: „… neboť věru milost Alláhova jest blízká pro ty, kdož dobro konají.“ (7:56) Kromě obecné milosti Všemohoucího Alláha vůči všemu, co stvořil, je Jeho milosrdenství všeobjímající: „… milosrdenství Mé objímá všechny věci; Já zapíši dobré těm, kdož bohabojní jsou a dávají almužnu, a těm, kdož uvěřili ve znamení Naše…“ 7:156) Jeho milost a společnost patří také těm, kdo jsou bohabojní. Všemohoucí Alláh praví: „… vždyť Alláh je věru s těmi, kdož jsou bohabojní, i s těmi, kdo dobré konají.“ (16:128) Výjimečnost a jedinečnost tohoto verše spočívá v tom, že Všemohoucí Alláh zde spojil ty, kdo dobré konají, s bohabojnými. Toto je Alláhovo dobrodiní a dar. Všemohoucí Alláh praví: Toto je dobrodiní Alláhovo a On dává je tomu, komu chce; a Alláh je pln dobrodiní nesmírného!“ (62:4) Milosrdenství Alláhovo si zaslouží pouze milosrdní. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Alláh je milosrdný pouze k těm Svým služebníkům, kteří jsou milosrdní.“ (podle al-Buchárího) Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – také řekl: „Tomu, kdo není milosrdný, se nedostane milosti.“ (všichni se na něm shodují) Anas ibn Málik – radija lláhu anhu – vyprávěl, že Posel Alláhův – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Přísahám při Tom, kdo má mou duši ve Své moci, že Alláh prokáže Svou milost pouze tomu, kdo je milosrdný.“ (podle at-Tabaráního) Musíme konat dobro tím, že očistíme svou duši a ozdobíme ji veškerými ctnostmi. Také tím, že budeme milosrdní ke všem stvořením Všemohoucího Alláha, abychom si zasloužili Jeho obecnou i speciální společnost.

Náš muslimský národ nyní žije v časech, které jeho slavné dějiny nikdy nezažily, a proto je třeba vzájemné náklonnosti, milosrdenství a konání dobra za každých okolností, aby byl na tomto světě na předních místech a stal se svědkem národů v Soudný den. Prorok tohoto národa – salla lláhu alajhi wa sallam – byl soucitný a milosrdný, byl obdařen milosrdenstvím a byl poslán jako milosrdenství pro lidstvo veškeré. Všemohoucí Alláh praví: A neposlali jsme tě leč jako znamení milosrdenství pro lidstvo veškeré.“ (21:107)

—————

Zpět