
Lekce a ponaučení z Prorokovy Noční cesty a vzestupu do nebes
24.01.2025 08:42Páteční kázání 24. 1. 2025 (24. radžab 1446 h)
Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“
Prorokův životopis je stále živým pramenem, čistým zdrojem, že kterého čerpají muslimové při hledání ponaučení a lekcí. Dnes se podíváme na zjevný zázrak, velkolepou událost, která je jedním ze zázraků vykonaných Prorokem (salla lláhu alajhi wa sallam) z rozhodnutí Alláha. Touto událostí je Prorokova noční cesta do Jeruzaléma a vzestup do nebes, kterou podle některých názorů vykonal v noci na dvacátý sedmý den měsíce radžabu, v jedenáctém roce prorockého poselství.
Dokladem důležitosti této události jsou i dvě zmínky v Koránu:
1) v súře nazvané podle názvu této události – tedy súra „Noční cesta“, která začíná Alláhovými slovy – chvála Mu: „Sláva tomu, jenž za noci přenesl služebníka Svého z Posvátné mešity do mešity nejvzdálenější, jejíž okolí jsme požehnali, abychom mu ukázali některá Svá znamení. A On věru slyšící je a jasnozřivý.“
2) Druhá zmínka je v súře Hvězda, kde Všemohoucí Alláh praví: „Při hvězdě padající! Váš druh nebloudí, ani nebyl sveden…“ (53:1-2) a dále: „… a věru spatřil on největší ze znamení Pána svého!“ (53:18)
Příběh Noční cesty a vzestupu do nebes obsahuje velká znamení, velkolepé zázraky a důležitá ponaučení, o nichž se nyní zmíníme.
Odměna přichází až po té, co je člověk zkoušen
Alláh poučil Své věřící služebníky, že „dary přichází až po neštěstí“ a „odměna přichází teprve po zkoušce“, „ulehčení přichází až po nesnázích“. Ano, Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – si prošel mnohými smutnými a bolestnými událostmi, než vykonal Noční cestu a cestu na nebesa, a rok, který tomu předcházel, byl dokonce nazván rokem smutku.
Díky trpělivosti, spokojení se s tím, co mu Alláh předurčil, a naprostému podvolení se Mu a upřímné oddanosti, na které nemá duše podíl, přišlo vznešené pozvání, jako pocta Prorokovi, k návštěvě nebes, kdy se dostal do takových výšin, kterých nikdy předtím žádný člověk ani blízký anděl nedosáhl. Noční cesta a cesta na nebesa byla poctěním Proroka – salla lláhu alajhi wa sallam – od Všemohoucího Alláha, aby posílil jeho pevnou vůli a věrnost.
Toto je poselství pro každého, kdo má nějaké starosti, je smutný, prochází nějakou zkouškou. Říkáme mu: „Po každé těžkosti přichází ulehčení.“
Věrnost
Noční cesta a cesta na nebesa se týká věrnosti zásadám ztělesněným v postoji Abú Bakra – radia lláhu anhu – neboť tato událost připadala lidem podivná. Abú Bakr však nedal prostor žádným pochybnostem, vůbec neváhal a uvěřil tomu. Nevěřící mu říkali: „Tvůj druh tvrdí, že byl v noci přenesen do Jeruzaléma a pak se vrátil. Nám ta cesta na velbloudech trvá měsíc tam a měsíc zase zpět.“ Abú Bakr byl chytrý a hned jim neodpověděl, kdyby si to bývali vymysleli a tvrdili toto o Prorokovi. Odpověděl jim: „Pokud to říká, tak je to pravda. Věřím mu víc než toto. Věřím mu zvěstování nebes.“ Proto si Abú Bakr zasluhuje být nazýván „Spravedlivým“, ba dokonce od této chvíle si zasloužil být druhým ze dvou a jeho víra vážila víc než víra všech muslimů dohromady.
Je jen jedno Alláhovo poselství pro veškeré lidstvo
Islám je největším darem, velkým požehnáním, je to jediné náboženství, které Alláh chce, aby lidé vyznávali, ba dokonce i obyvatelé nebes. Není žádný prorok nebo posel, který by nebyl poslán s islámem počínaje Noemem. Jak praví Alláh v súře Jonáš: „… a bylo mi přikázáno, abych byl jedním z těch, kdož do vůle Jeho se odevzdávají.“ (10:72) (tj. jedním z muslimů) Až Alláh poslal pečeť všech Proroků, Vyvoleného – salla lláhu alajhi wa sallam – s islámem v jeho konečné podobě. Všemohoucí Alláh praví Svému Prorokovi: „Dnešního dne jsem pro vás dovršil vaše náboženství a naplnil nad vámi Své dobrodiní a zlíbilo se Mi dát vám islám jako cestu.“ (5:3)
Pozice Nejvzdálenější mešity (mešita al-Aqsá)
Mešita al-Aqsá je pro muslimy velmi posvátným místem. Od počátku šíření víry je spojena s jejich věroukou. Je to místo, směrem ke kterému se modlili všichni proroci před Muhammadem a ke kterému se zpočátku modlil také Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – než změnil směr modlitby a začal se modlit směrem k Mekce. V den Noční cesty a cesty na nebesa se spojení islámu s mešitou al-Aqsá ještě upevnilo. Podle Abú Hurajry se traduje, že Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Putujte pouze ke třem mešitám: Posvátné mešitě, Prorokově mešitě a mešitě al-Aqsá.“
—————