Činy odměněné stejně jako hadždž a umra
26.09.2014 10:52Páteční kázání 26. 9. 2014 (2. dhúl-hidždža1435), šejch Ahmed Ragab, mešita v Praze
Chvála Alláhu. Jeho chválíme a Jeho o pomoc prosíme. Ten, koho Alláh uvede na správnou cestu, toho z ní nikdo nesvede, a ten, komu Alláh dá zbloudit, toho už na správnou cestu nikdo neuvede. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (nechť ho Alláh pochválí a ochrání) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“
Alláh nejvyšší pro Jeho milosrdenství nežádá od lidí nic nad jejích síly a proto neurčil za povinnost vykonat hadždž - velkou pouť za život více jak jedenkrát pro schopného dospělého člověka. Kdo však vykoná tuto povinnost vícekrát, je to dobrovolné. Do milosrdenství Alláhova patří i ta skutečnost, že jsou skutky, které si zaslouží stejnou odměnu jako za hadždž a umru, aniž bychom byli od tohoto pilíře osvobozeni.
Tyto činy zastanou hadždž a umru v případě, že muslim nemá možnost tyto rituály fyzicky vykonat.
-
Přítomnost při společných modlitbách. Od Abú Umámy, že Prorok s.a.s. řekl: „Kdo se očistil a pak vyšel ze svého domu, aby vykonal povinnou modlitbu...ten si zaslouží odměnu poutníka. A kdo vyšel za úmyslem vykonat modlitbu ad-duhá, ten má odměnu jako poutník při malé pouti. A modlitba za modlitbou aniž by mezi tím padly zbytečné řeči má odměnu v ráji ve stupni illijín.“
-
Vykonání společné ranní modlitby a připomínání si Alláha po modlitbě: od Anase bin Málika, že Prorok s.a.s. řekl: „Kdo se pomodlí ranní modlitbu společnou a pak zůstane, aby si připomínal Alláha, dokud slunce nevyjde a pak se pomodlil dvě rakaa, bude mu dána úplná odměna jako za hadždž s umrou.“
-
Přítomnost při páteční modlitbě, při které je odměna jako při vykonání dobrovolné pouti. Řekl Said bin Musaib: „Být při páteční modlitbě je pro mne milejší než dobrovolná pouť.“
-
Vydat se vykonat sváteční modlitbu při svátku přerušení půstu či svátku obětování se může rovnat dobrovolně vykonané pouti velké nebo malé. Řekli někteří z Prorokových společníků: „Vydat se na sváteční modlitbu svátku al-Fitr se rovná malé pouti a vydat se na sváteční modlitbu svátku al-Adhá se rovná velké pouti.“
-
Dělat tasbíh, takbír a tahmíd po každé předepsané modlitbě, neboť přišli chudí společníci za Prorokem s.a.s. a řekli: „Ó Proroku! Bohatí lidé mají veškerý podíl v odměnách, neboť i když se modlí jako my a postí se jako my, mohou ze svých peněz vykonat pouť i platit almužny či dělat džihád. Prorok s.a.s. odpověděl: „Prozradím vám věc, budete-li si ji udržovat, doženete ty, kteří vás předstihli, avšak nikdo vás nepředstihne a stanete se nejlepším národem: udělat tasbíh, takbír a tahlíl třicettři krát po každé modlitbě.“
-
Jedna ze záležitostí, které si zaslouží velkou odměnu od Alláha je připomínat si Alláha (zikr) a udržet si tento zvyk nebo pomoc muslimovi, když to potřebuje a také zúčastnit se lekcí a přednášek. Velmi důležitý pro všechny skutky muslima je upřímný záměr, protože kdyby měl v úmyslu vykonat dobrý skutek a nakonec ho vykonat nemohl, dostane za to stejnou odměnu, jako kdyby jej vykonal.
-
Nezapomeňme, že dodržování povinných a předepsaných úkonů je pro Alláha milejší než upřednostňovat ty dobrovolné. Není přijatelné dělat dobrovolnou pouť a např. nezaplatit dluhy. Mnoho lidí neodsuzuje žití z nečistých peněz a myslí si, že se to spraví dobrovolným uctíváním.
Rád bych též připomněl drahým bratrům a sestrám přednosti prvních deseti dní měsíce Dzúl hidždža...Vypráví Ibn Abbás (nechť je Alláh s nim spokojen), že Prorok s.a.s řekl: „A není dnů ke konání dobrých skutků milejších pro Alláha než je těchto deset. Zeptali se: Posle Alláhův, a není džihád ve jménu Alláha Jemu nejmilejší? Řekl: Není džihád ve jménu Alláha Jemu nejmilejší, kromě muže, který odešel a obětoval sebe a svůj majetek a vůbec se nevrátil.“
Je na muslimovi, aby využil tyto dny co nejintenzivněji zvláště pro hojné připomínání Alláha a na Jeho jedinečnost (tahlíl), Jeho velikost (takbír) a Jeho chválení a dík (tahmím).
Zvláště pak půst v den Arafatu o kterém Prorok s.a.s. řekl: „Je to smytí hříchů z roku předešlého a nadcházejícího.“
Avšak muslim by neměl opomenout v těchto dnech i jiné činy jako je recitace Koránu, noční modlitby, almužnu (sadaqa) či oživování příbuzenských vztahů. Zároveň však je vhodné konat pokání a nacházet Alláha a oddálit se od neposlušnosti vůči Němu.
Na závěr připomeňme si důležitost obětování zvířete o svátku al-Adhá pro každého muslima, kterému to bylo finančně umožněné ...Někteří učenci to považují za potvrzenou sunnu. Prorok s.a.s. řekl: „Není v očích Alláha lepšího činu, který by člověk učinil v Den obětování, než prolití krve obětního zvířete. V den Posledního soudu přijde obětované zvíře se svými rohy, svou kůží a kopyty ve prospěch člověka. Krev je přijata Alláhem, ještě než dopadne na zem. Obětujte tedy obětní zvíře s klidným svědomím.“
—————